batteriutstyr
0,-
Lukk
Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

Spørsmål og svar om Skanbatt Lithium

28.01.2021

Har du spørsmål om Skanbatt sine litihum batterier kan du finne svar her, finner du ikke svaret du leter etter er det bare å ta kontakt. Følg linken for mer mer informasjon:

Spørsmål og svar om Skanbatt lithium batterier

Mvh Batteriutstyr AS

 

Les mer...

Skanbatt Lithium batterier i båt

07.10.2011

Installere lithiumbatterier fra Skandinavisk Batteriimport AS i båter.

Fordeler med lithiumbatterier:
● 100% utnyttelse av kapasitet og god spenning hele tiden.
● Beskyttelse mot overlading, uttapping, kortslutning etc. Mye mindre sjans for å ødelegge
batteriet ved brukerfeil eller feil på anlegget.
● Tar mindre plass og veier mindre kontra samme brukskapasitet med tradisjonelle batterier.
● Mulighet for innebygget batterimonitor.
● Meget lang levetid og tåler dype sykluser.
● Mulighet for veldig hurtig lading helt til 100%.
● Lithiumbatteriene vi selger er av typen LiFePO4 (lithium jernfosfat) som er en meget stabil og
trygg kjemi. Det er vesentlig mindre brann/eksplosjonsfare med denne typen batterier,
kontra blybatterier som potensielt kan produsere eksplosiv knallgass ved feilbruk eller feil på
batterien. Dersom man tør bruke blybatterier, bør man ikke være redd for å bruke våre
lithiumbatterier.

Hva bør man sjekke på forhånd?
● Hvor mange batteribanker er det i båten?
● Hva slags ladeutstyr er installert fra før? Dynamo (størrelse og alder), 230v lader,
solcellelader, og hvilken ladeskille løsning det er ved flere batteribanker.
● Er det truster og vinsjer? Hvilke batteribanker tar de strøm fra?

Hvilken ladeløsning fra motor bør man velge?
Det finnes normalt 3 måter å gjøre dette på:
Ladeskille relè – Dette må passe til lithiumbatterier (det må bryte på 13,3v). Ved bruk av
ladeskille rele vil dynamo lade det den klarer frem til lithiumbatteriene er tilnærmet fulle. Det
er da viktig å sjekke at ikke dynamo eller kabler blir for varme under drift, og at dynamo ikke
gir mer enn 14,6V. Et ladeskille relè parallellkobler batteribankene under lading, og frakobler
bankene når spenning synker under et gitt nivå.

Batteriisolator – Disse slipper kun strømmen en vei, slik at man ikke kan tappe startbatteri
når man bruker strøm på forbruksbanken. Det anbefales å bruke FET isolator som har
tilnærmet 0V spenningsfall. I noen tilfeller må man koble til D+ signal for at den skal
aktiveres. Her vil også dynamo jobbe for fullt så lenge batteribanken tar imot strøm, og
dynamo og kabler skal sjekkes for varmgang etter installering.

DCDC lader – Dette er en elektronisk lader som henter strømmen sin fra
startbatteriet/dynamoen og aktiveres når startbatteriet når en viss spenning.
DCDC ladere kommer i forskjellige størrelser og tilpasses etter hvor stor dynamo man har, og
hvor hurtig man ønsker å kunne lade forbruksbanken sin. Normal kan man velge en DCDC
lader som er ca 60% av størrelsen på dynamo. Så har har man mulighet til å begrense
maksimal lading som går til forbruksbanken sin, slik at dynamo ikke må jobbe for fullt.
DCDC ladere vil også justere ned ladingen dersom dynamoen ikke klarer å levere nok strøm.
Ved å velge riktig DCDC lader er man sikker på at ikke man overbelaster hverken dynamo
eller kabling som ligger originalt. Disse har vi i størrelser fra 9 – 90A

Hva må man tenke på ved landstrømslading?
Våre lithiumbatterier skal lades med 14,2-14,6V sluttspenning på lader. Floatlading bør være
mellom 13,5-13,8V. Dersom lader har temperaturkompensering bør man sjekke at spenningen ikke overstiger
disse verdiene (Jo kaldere, jo høyere spenning vil laderen da gi). Om den i perioder blir noe
lavere (det skjer hvis det er varmt) er ikke dette like farlig.

Noen ladere har også desulfateringsprogram som kjører ladespenning opp i 15-16V. Dette
bør man unngå. Enten skru av denne funksjonen hvis mulig, eller velge en annen lader på
lithiumbatteriene. Så kan sikkert den eksisterende laderen fortsatt brukes til startbatteri
banken. Det er en fordel at lader kan fungere også som strømforsyning, slik at batteriene holdes fulle
uten at nye ladesykluser aktiveres, og man har også mulighet til å åpne batteriene igjen
dersom de blir tappet helt tomme.


Hva må man ta hensyn til?
● Lithiumbatterier har en innebygget BMS som beskytter cellene fra uønskede situasjoner, og
vil bryte forbindelsen til cellene dersom dette oppstår. Dette går på situasjoner som
o For lav / høy spenning
o For lav / høy temperatur
o For høy ladestrøm / forbruksstrøm
o Kortslutninger i anlegget
Det er derfor viktig at forbrukere og ladere er dimensjonert i forhold til BMS som sitter i
batteriene. Eksempelvis vil ofte thrustere trekke mer enn BMS godtar, spesielt i oppstart kan
disse trekke 4-5 ganger så mye som oppgitt effekt, og det kan resultere i at BMS stenger.
Vi anbefaler egen batteribank til denne typen forbrukere.
Invertere må også dimensjoneres i forhold til hvilken BMS man har i batteriene.
● Man må påse at dynamo ikke overskrider anbefalt ladestrøm man kan lade lithiumbatteriet
med. Dersom dynamo er for kraftig må man enten ha flere batterier i parallell (da fordeler
man ladestrømmen over disse) eller montere en DCDC lader som begrenser ladestrømmen.
● Dersom man skal bruke båten hele året, må man vurdere om det er behov for lithiumbatteri
som kan hurtiglades i kuldegrader. SKANBATT HEAT serien har en integrert varmekappe, som
aktiveres dersom man forsøker å hurtiglade batteriet hvis det er kuldegrader. Da vil
ladestrømmen fra lader eller dynamo først gå til varmekappen, og når batteriet er temperert
vil ladestrømmen gå til cellene. Alt dette foregår helt automatisk selvsagt.
Dersom man ikke velger HEAT modellen, finnes det typer som stenger ved innlading i
kuldegrader

Hvilket batteri bør man velge?
● Bruker man båten hele året kan der være en fordel å velge batteri med HEAT funksjon
dersom batteriene har behov for lading dersom de er under 0`c. Dersom batterier alltid er
over 0`c ved lading er ikke denne funksjonen nødvendig
● Ønsker man innebygget batterimonitor for å vite ladetilstand, forbruk/lading, temperatur
etc. bør man velge et batteri med innebygget batterimonitor med blåtann.
● Skal man ha flere batterier og ønsker å samle batteriinformasjon kan en ekstern
batterimonitor være et godt valg. Eksempelvis Victron BMV serien eller Victron SmartShunt.
Disse kan brukes uavhengig av om man har innebygget batterimonitor i batteriet eller ikke.

● Dersom man skal ha et anlegg på 24V eller 48V, må man enten velge batterier som kan
seriekobles, eller velge batterier som er med denne spenningen. Her finnes det ulike
modeller. Normalt anbefaler vi at man velger batteri med riktig spenning, og heller
parallellkobler for økt kapasitet, fremfor å seriekoble for økt spenning.
Kontakt oss gjerne for en anbefaling.

Dersom man følger disse anvisningene vil man kunne montere et anlegg som virker smertefritt, og
brukeren får en solid batteribank med meget lang levetid.

Les mer...

Trykk Enter for å søke eller Esc for å lukke